tisdag 25 september 2012

Höstpyssel


Lite höstpyssel är kul, nu börjar lönnarna få fina höstfärger och då kan man göra tex fina höstkransar.....jag gjorde en 'rosbukett' av  lönnlöv. Det enda som behövs är lönnlöv, nypon, floratråd (tunn ståltråd) och en tång.



Börja med att vika ett löv på mitten..
 gör en rulle.. det blir blommans mitt.

ta ett nytt löv och vik på mitten och lägg runt blommans mitt, lägg lövets kant lite över mittdelen och vik om som en krage.




sedan är det bara ett upprepa proceduren från andra hållet... man gör så många gånger man tycker behövs för att få en lagom stor ros. Ta en bit ståltråd och linda runt basen av rosknoppen. Jag använder 5 eller 7 löv till en ros. Det är bra om man låter löven ligga någon dag eller två så att de inte är så saftspända, utan får ligga och mjukna till och bli lite 'sega' annars spricker dom lätt när man ska böja och forma.



Nypon blir ganska fint att ha i... hittade några fina eterneller att ha på kanterna av buketten






Fallfrukt till hönsen blev uppskattat...:)




15 kommentarer:

  1. Åh det där var ju verkligen jättefint!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Så superfin bukett!!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Ja! Mycket fina löv-rosor,faktiskt!
    Ha det gott,Karla.

    SvaraRadera
  4. Oj, kan man göra sånt med höstlöv?! Verkligen jättefint!
    Kul att du ville vara med i min länksamling! Titta gärna in fler gånger och bli inspirerad!
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  5. Tack gulliga du för dina kära hälsning på min blogg.
    O vad glad jag blev att jag tittade in hos dig, så mycket fint du visar.
    Och vilket urläcker bukett du har gjord, härligt med de blad rosorna.
    Kram Gerda

    SvaraRadera
  6. Så fint! En ny ide för mig med som jag vill pröva

    SvaraRadera
  7. Vilken fin blogg! Gillar djupet i din rosagrå header mot det svarta. Kul ide med lönnlövsrosor, måste testa det. Tack för titten, kram Katta

    SvaraRadera
  8. Nydelig blogg du har,veldig flott dekoraqsjon du har lagert. Har lagt meg til som føler, her følger jeg gjerne med.
    Ha en fin helg:-)

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar Höstbukett!
    Ha det gott/Lena

    SvaraRadera
  10. Tack för kommentar hos mig så jag hittede till dig och din underbara blogg!
    Så mycket godsaker du gör och så härliga bilder på djur, barn och trädgård!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Du store, så flotte høstroser!

    SvaraRadera